Databehandling

Lemvig Kommune har fra og med den 25. maj 2018 pligt til at informere om de rettigheder, du som borger har i forbindelse med, at vi behandler persondata om dig. Den 25. maj 2019 trådte EU’s persondataforordning i kraft.

Kommunen har ansat en databeskyttelses-rådgiver (DPO), der skal sikre, at vi lever op til persondataforordningen.

Databeskyttelsesrådgiveren er en uvildig instans, der rapporterer til Kommunalbestyrelsen. Rådgiveren bistår i samarbejde med kommunens jurister med råd og vejledning til fagområderne om lovlig, god og sikker håndtering af persondata.

Du kan kontakte databeskyttelses-rådgiveren, hvis du er i tvivl om, om kommunen håndterer dine persondata korrekt.

Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Datatilsynets hjemmeside.

Nogle informationer kan vi selv hente fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre. Det gælder, fx indkomstoplysninger, SKAT, BBR m.m.. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når du fx ansøger om en ydelse eller service.

Du har altid ret til at få at vide, hvor vi henter oplysninger om dig. Det enkelte fagområde skal oplyse det i forbindelse med fx en ansøgning om en service eller ydelse.

Som udgangspunkt anvender vi NemLogin, hvor du bruger dit MitID til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.

Du kan også støde på formularer eller selvbetjeningsløsninger, som ikke kræver så høj sikkerhed. Her kan du typisk oprette dig med et selvvalgt brugernavn og password. Det sker fx på bibliotekernes selvbetjeningsløsning.

Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor længe vi gemmer dine oplysninger. Det varierer efter om det drejer sig om fx en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.

Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Det reguleres af arkivloven.

Du kan få præcise oplysninger om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommunen.

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som kommunen har registret om dig. Det sker ved at du henvender dig til kommunens Databeskyttelses-rådgiver.

Hvis kommunen har registreret faktuelt forkerte oplysninger, har du ret til at få dem berigtiget. Det sker ved, at du henvender dig til den enhed, som har ansvaret for registreringen.

Du har som udgangspunkt ret til at få slettet oplysninger, men denne ret gælder dog ikke på områder, hvor kommunen har registreret oplysninger som led i myndighedsudøvelse.

Hvis du som registreret har en igangværende sag vedr. kommunens behandling af dine personoplysninger, har du ret til at kræve en begrænsning af behandling. Det betyder, at kommunen kun må opbevare, men ikke behandle oplysningerne, mens sagen er pågående. 

Du kan læse mere om dine rettigheder som registreret her (link til datatilsynet) 
Registreredes rettigheder.pdf

Kontakt

Digitalisering & IT

Østergade 7, 1. sal,
7620 Lemvig

Tlf. 96 63 18 00 

Send Digital Post (borger)
Send Digital Post på (virksomhed)

Mere information