Din Side - Den digitale indgang til børn og unge

Har du brug for hjælp fra en voksen?

Hvis du har det svært eller er ked af det det meste af tiden, skal du ikke stå alene med det.

Eksempler på det kan være: Du er ked af det eller bange meget af tiden. De voksne derhjemme drikker for meget alkohol. Du, eller nogen du kender, bliver slået. Det kan også være andet, der gør, at du har det svært.

Faktisk er det de voksne omkring dig, der har ansvaret for, at du har det godt.

Føler du ikke, at du kan tale med dine forældre eller de andre voksne, du kender, hvis du har det svært?

I kommunen sidder der nogle voksne, som lytter til dig og gerne vil tale med dig om hvilken hjælp, du har brug for.

Her på Din Side kan du læse om, hvordan du får hjælp.

Du kan ringe til en børne- og ungerådgiver på tlf. 30 53 73 75 - Hvis de er optaget, kan du enten indtale en besked eller ringe til sekretariatet på tlf. nr. 96 63 13 28

Spørgsmål og svar

Kommunerne er de 98 områder, Danmark er delt op i. I hver kommune er vi medarbejdere, der arbejder med, at der er styr på for eksempel skoler, veje og affald, men også med at hjælpe børn og unge, der har det svært.

I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der sidder i din kommune.

Hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig, er vi nogle voksne i din kommune, som arbejder med at finde ud af, hvad du har brug for. Der kan være mange grunde til, at du kan have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du er ked af det meget af tiden, eller hvis du eller nogen tæt på dig oplever vold eller mange voldsomme skænderier.

Måske drikker de voksne hjemme hos dig meget alkohol. Det kan også være, at de voksne har svært ved at passe på dig. Måske føler du dig meget alene med alting? Men det kan også være andre slags problemer, der er for svære til, at du kan klare det selv.

Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp og støtte, for at du får det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv, men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

Mange børn er i tvivl om, hvad forskellen er på vores hjælp og hjælp fra fx BørneTelefonen. BørneTelefonen – og andre som dem – kan give dig gode råd, trøst og en voksen, der lytter til dine problemer. Hvis du har brug for at tale med nogle voksne, der lytter til dig og forstår dig, kan du fx snakke med BørneTelefonen. BørneTelefonen kan også hjælpe dig videre til kommunen, hvis I sammen beslutter, at det er det bedste for dig.

Alle familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig. Måske skal du og din familie have noget hjælp til at klare hverdagen. Det kan være en kontaktperson, som hjælper dig eller jer med det, der er svært. Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke har det godt. Eller at hele familien skal have hjælp. Så kan I få besøg af en, der er uddannet til at hjælpe familier – en familiebehandler.

Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov. I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.

Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med.

Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym.

Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre. Vi fortæller det altid først til dig, hvis vi skal kontakte dine forældre, og hvad vi siger til dem.

Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for sagsbehandlere eller socialrådgivere.

Det kan også være børne- og ungerådgiverens sekretær, der tager telefonen. Hun kan give dit telefonnr. til børne- og ungerådgiveren.

Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved godt, at problemer ikke følger åbningstider. Hvis du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du bliver slået, er der altid én børne- og ungerådgiver på arbejde.
Så hvis du har brug for hjælp uden for åbningstiden, skal du ringe til Midt- og Vestjyllands Politi på tlf. nr. 114. Så bliver telefonen taget af en fra politiet, som sørger for, at du bliver kontaktet af børne- og ungerådgiveren.

Og husk, hvis du er i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme.

Hvis du skal til møde med en børne- og ungerådgiver i kommunen, kan der være nogle ord, som du ikke kender så godt. Dem får du i en samlet liste her.

Listen med svære ord

Vil du gerne vide mere om, hvordan det er at tale med kommunen?

I videoen her kan du se, hvad det betyder at have en sag i kommunen, hvem du kan møde, og hvilke rettigheder du har. 

Videoerne på YouTube

Der er også andre, der kan hjælpe dig

… hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

Du kan altid ringe, chatte eller sende en sms til BørneTelefonen på 116111

BørneTelefonen.dk

Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, så sig det til nogen. 

  • Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05
  • Du kan skrive til Livsliniens mailrådgivning skrivdet.dk. Vi giver dig svar hurtigst muligt og indenfor max tre dage. Du har mulighed for at skrive til os op til seks gange
  • Du kan kontakte Livsliniens chatrådgivning mandag, onsdag og torsdag kl. 17-21 samt lørdag og søndag kl. 13-17

Sexlinien for Unge er Danmarks ældste og største informations- og rådgivningsportal om sex, køn og krop for unge mellem 15-25 år.

Du kan kontakte Sexlinien på tlf. nr. 7020 2266 i hverdage mellem 15.00-19.00

Du kan læse mere om Sexlinien og skrive til deres chat på Sexlinien.dk

Head Space er et gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små – og du kan søge rådgivning om alt fra selvværd, uddannelsestvivl og angst til destruktive tanker, præstationspres og kærestesorger.

Du kan kontakte HeadSpace på tlf: 53733008 eller besøge deres hjemmeside på Headspace.dk

AURA er et socialt tilbud for børn og unge i alderen 12-18 år, der bryder med normer for køn og/eller seksuel orientering, og som har lyst til at møde andre unge lgbtq+ personer.

AURO Holstebro - Facebook side

Tal Med Os tilbyder anonym rådgivning til dig, der er bekymret for dine seksuelle tanker eller handlinger.

Rådgiverne er uddannet til at tale med børn og unge om disse bekymringer – og de dømmer dig ikke.

På hjemmesiden talmedos.dk kan du også blive klogere på din situation ved at læse forskellige gode råd eller teste dig selv ved at svare på spørgsmål om dit liv og dine tanker.

Fagpersoner og pårørende er også velkomne til at kontakte os

Du kan få gratis rådgivning og støtte til at håndtere en spiseforstyrrelse eller selvskade hos dig selv, eller hos en du holder af. 

Du kan ringe på tlf. 70 10 18 18.

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

”Ung Uden Vold” er en gratis anonym rådgivning til unge mellem 14 til 17 år uanset køn, som er i en usund relation. Tilbuddet er for dig, der er udsat for vold eller tænker, at du måske er udsat for vold - enten fra en kæreste, en i din familie eller en anden tæt på, så kontakt os og

”Ung Uden Vold” er et fortroligt rum til dig, der har brug for at tale åbent og trygt om en forælder eller anden voksen, der slår, misbruger, truer eller nedgør dig, eller hvis en kæreste vil bestemme over dig, og du føler dig presset eller truet til at gøre noget, du slet ikke har lyst til f.eks. sex.

Du kan kontakte os anonymt på 933543212. Vi kan snakke over telefonen eller mødes et sted, du foreslår. Vi holder til på Holstebro Krisecenter og er et tilbud til unge i Holstebro, Struer og Lemvig kommuner.

Ung Uden Vold

Kontakt

Har du brug for hjælp?

Eller kender du én, der har? 

Ring eller skriv til os

Tlf. 30 53 73 75
Forebyggelsesteamet@lemvig.dk

Eller besøg os her

Børne- & Familiecentret
Vasen 14B
7620 Lemvig