Der er mange tråde, der skal knyttes sammen for Georg Højland Kjærside, projektleder ved Midtjyske Jernbaner i Lemvig. Selskabets nye batteritog, der kommer på skinner i 2025, giver mange opgaver.
Georg Højland Kjærside har ansvaret for adskillige store projekter ved Midtjyske Jernbaner (MJ). Et nyt værksted, opsætning af ladestationer, nye IT-systemer, parkeringspladser, bus-/togskure, aftaler med Banedanmark og Beredskabsstyrelsen – og en hel del mere.
– Kort sagt: Alt, hvad der ligger uden for almindelig drift, takserer vi som et projekt. Opgaver med klare tidsbegrænsninger, budgetter og ressourcetildeling. Det sker for at aflaste dem, der har ansvar for selskabets kerneopgave – nemlig togdriften, forklarer Georg.
Trebenet skammel
Tre ord er centrale i Georgs arbejde: omfang, tid og ressourcer.
– Jeg kalder det en trebenet skammel. For at den skal holde balancen, er det vigtigt, at jeg har styr på alle tre elementer i et projekt. Går noget skævt, vælter skamlen – altså projektet. Så enkelt er det, siger han med et let skuldertræk og fortsætter:
– Når et projekt er formuleret, og målet er gjort klart, er det vigtigt at afstemme forventninger med alle involverede og mellem parterne. Så reduceres risikoen for, at noget går skævt.
I kort form: Georg laver en projektbeskrivelse og spørger, hvad er omfanget af projektet? Hvilke ressourcer skal der til, og hvor lang tid tager det? Et aftaledokument, kalder han det.
Projekter
Planlægning er helt afgørende – og så detaljeret som muligt. MJ's nye batteritog og strategien om at være så bæredygtig og klimavenlig som muligt har affødt mange nye projekter.
Et eksempel er MJ's nye værksted, der er ved at blive bygget til de nye batteritog. Først er der tekniske krav og specifikationer, så formuleres ønsker til byggeriet med skitsetegninger. Derefter tjekkes, om tegninger overholder regler og forordninger og er i overensstemmelse med byggetilladelser.
– Vi spørger så, om det hele holder vand. Rådgivere kobles på og tjekker regler og spørger brugerne, vores mekanikere, om værkstedet kommer til at fungere. Det hele beskrives i detaljer, inden vi indhenter tilbud fra mulige entreprenører, forklarer Georg.
– Vi samler informationer fra eksperter på de enkelte områder, for at vi kan tage de bedst tænkelige, rigtige beslutninger og dermed lave aftaler med dem, der skal udføre opgaverne. Det er lange og mange processer.
Værktøj
Han kalder det et projektstyringsværktøj. Et katalog af opgaver ved hvert projekt helt ned i de mindste tænkelige detaljer.
– Det er vigtigt at dokumentere arbejdsindsatser ved alle opgaver for at skabe et så transparent, gennemskueligt billede af projekterne og arbejdsprocesserne som muligt, siger han.
Alt sammen sker i tæt samarbejde med partnere, hvoraf de vigtigste er leverandøren af de nye batteritog (Siemens), Banedanmark, Beredskabsstyrelsen og alle de øvrige leverandører, der byder på og får opgaver.
– Vi går jo fra en overordnet plan, som vi derefter bryder ned i mindre opgaver og sikrer, at tidslinjer, ressourcetildeling og budgetter bliver overholdt.
Baggrund
Georg er lokal, men har været vidt omkring. Han kommer fra Bøvlingbjerg, er uddannet ved Toyota i Lemvig, hvor han var mekaniker i 10 år. Derefter fik han arbejde i IT-branchen, hvor han arbejdede med software i hjælpesystemer til autobranchen.
Han har efteruddannet sig inden for flere fagområder, blandt andet via Erhvervsakademiet i Aarhus.
Georgs viden som automekaniker og om udvikling af software førte ham blandt andet til Kina, hvor han arbejdede i 2012-2013.
– Jeg har tilegnet mig viden ved at plukke fra forskellige fag. Det giver en god og bred baggrund, siger han.
Fritid
Familien med to børn på fire og otte år tager en hel del af fritiden. Men han har også tid til at træne gymnastik i den lokale gymnastikforening i Mejrup med nogle drenge, der især nyder at springe i trampolin.
En tur på mountainbike bliver det også til og et slag padel eller floorball.
– Det er jo lidt alsidige interesser og vel også meget praktiske. Og som sådan falder jeg nok meget godt ind i det vestjyske. Alsidig, praktisk og pragmatisk. Problemer er noget, der bliver løst. En ukuelig tro på, at det nok skal lade sig gøre. Det præger jo alle her på egnen, slår han fast.