Jobmuligheder
En assistent med offentlig administration som speciale giver jobmuligheder indenfor administrative afdelinger, hvor opgaver og servicering af borgere som eksempelvis kan være rådgivning, sagsbehandling, økonomi, tværfaglige projektopgaver.
Foruden job i det kommunale er det muligt at søge i regionerne, staten eller det private.
Uddannelse
Uddannelsen som kontorelev med offentlig administration som speciale varer som udgangspunkt 2 år og veksler mellem praktik og 3 skoleperioder á 4 uger og en afsluttende fagprøve.
På den 3. skoleperiode er der også en uges studietur til Bruxelles.
Skoleforløbene foregår på UCH Holstebro.
Uddannelsen er på fuld tid i hele uddannelsesforløbet.
På skoleopholdene er der bl.a. undervisning i:
- Kommunikation
- Lovgivning
- Politik & økonomi
- Organisation & samarbejde
Eleven bliver ansat i to forskellige administrationsafdelinger. I hver afdeling er der en elevansvarlig, som er tilknyttet eleven. Eleven får indsigt i flere forskellige fagområder, kulturer og samarbejdsformer.
Optagelsesbetingelser
Hvis du har en HHX eller en HG med adgang til kontoruddannelse med specialer, kan du starte direkte som elev.
Hvis du har en af følgende eksamener, skal du tage et kort grundforløb på 5 uger:
- Almen studentereksamen (stx)
- Teknisk studentereksamen (htx)
- Hf-eksamen (hf)
- Ikke-merkantil erhvervsfaglig studentereksamen (eux)
Din kontoruddannelse består af det 5-ugers grundforløb efterfulgt af en grundforløbsprøve. Herefter kan du starte som elev.
Er du i tvivl om, hvorvidt du opfylder kravene, så anbefaler vi at du kontakter en erhvervsskole og får deres vurdering.