Partier, som ønsker at opstille kandidater til kommunal- og regionsrådsvalget 2025, indsender kandidatlister til godkendelse hos Valgbestyrelsen. Mandag den 6. oktober 2025 bekendtgøres de godkendte kandidatlister og valgforbund via Lemvig.dk samt www.valg.dk
Der afholdes
orienteringsmøde torsdag den 21. august 2025 kl. 19–21
Byrådssalen, Lemvig Rådhus
for kontaktpersoner til indlevering af kandidatlister/formand for partier. Tilmeld dig orienteringsmødet
Læs herunder om:
- Kandidatlister til kommunalvalget 2025
- Hvis dit parti allerede er valgt ind i Kommunalbestyrelsen
- Hvis dit parti stiller op på en ny liste
- Listebetegnelse
- Indlevering af kandidatlister
- Kontrol af kandidatlister
- Orientering om behandling af personoplysninger for kandidater
Kandidatlister til kommunalvalget 2025
Der skal vælges 19 medlemmer til Kommunalbestyrelsen for perioden 2026-2029. Der kan derfor maks anføres 23 kandidater på en valgliste jævnfør bekendtgørelse af lov om kommunale og regionale valg, §21.
Du kan få kandidatlister til udfyldelse ved at henvende dig i Direktionssekretariatet på Lemvig Rådhus, Rådhusgade 2, 7620 Lemvig. Du kan også kontakte Elisabeth Borg Christensen på tlf. 9663 1209 eller mail elisabeth.borg.christensen@lemvig.dk eller Louise Agerbo på 9663 1203 eller mail louise.agerbo@lemvig.dk
Der følger en vejledning med til udfyldelse af kandidatlisterne.
Det er vigtigt, at du udfylder den korrekt.
Vi opfordrer derfor til, at kontaktpersonen for dit parti deltager i ovennævnte orienteringsmøde.
Hvis dit parti allerede er valgt ind i Kommunalbestyrelsen
Hvis dit parti allerede er valgt ind i Lemvig Kommunalbestyrelse, kan partiet anmode om fritagelse fra kravet om at indsamle underskrifter fra et mindsteantal stillere. Dette gælder for partier, der er valgt ind i Lemvig Kommunalbestyrelse ved kommunalvalget i 2021, og fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen tirsdagen 9 uger før valgdagen dvs. pr. 16. september 2025. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal partiet indsamle underskrifter fra minimum 50 stillere, ligesom alle øvrige partier, der ønsker at stille op.
Hvis dit parti stiller op på en ny liste
Hvis du stiller op på en ny partiliste eller på en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om indsamling af underskrift fra et mindsteantal stillere, skal du som nævnt ovenfor have underskrift fra et mindsteantal på 25 stillere, der opfylder valgretsbetingelserne.
Det er fornuftigt at indsamle yderligere 5-10 stillere, idet folk kan fraflytte kommunen eller kan afgå ved døden og dermed ikke længere opfylder betingelserne for at være stiller.
En stiller må kun fremgå af én stillerliste. Fremgår en stiller af flere lister, vil den først indleverede liste anvende stilleren som gyldig. Stilleren frafalder som stiller på de øvrige lister.
Listebetegnelse
Bemærk, at der i valgloven er indført et forbud mod ens listebetegnelser i samme kommune.
Hvis der i samme kommune indleveres to eller flere kandidatlister, der ønsker samme listebetegnelse, træffer valgsekretariatet straks afgørelse om, hvilken kandidatliste der kan anvende den ønskede listebetegnelse.
Afgørelsen træffes ud fra følgende kriterier, der er fastlagt i valgloven:
Kandidatlister for et parti, der pr. 1. august i valgåret er opstillingsberettiget til Folketinget, skal som listebetegnelse anvende partiets navn til folketingsvalg eller en betegnelse, hvori dette navn indgår.
Andre kandidatlister kan som listebetegnelse ikke anvende navnet på et af de partier, der er opstillingsberettiget til Folketinget, en betegnelse, hvori dette navn indgår, eller en betegnelse, der kan give anledning til, at kandidatlisten forveksles med kandidatlister for ét af disse partier.
Som listebetegnelse kan ikke anvendes enkelte bogstaver eller en kombination af bogstaver, der ikke danner et ord.
En listebetegnelse kan ikke anvendes af en kandidatliste, hvis det ved endelig dom er fastslået, eller der i øvrigt er grund til at antage, at en anden har eneret til denne.
Er der indleveret flere kandidatlister med samme listebetegnelse i samme kommune, træffer Valgbestyrelsen afgørelse om, hvilken kandidatliste eller hvilke kandidatlister der ikke kan anvende den angivne listebetegnelse.
Valgbestyrelsens afgørelse træffes efter følgende kriterier:
En kandidatliste, der ved det seneste kommunalvalg opnåede repræsentation i kommunalbestyrelsen under den angivne listebetegnelse, og som 11 uger før valgdagen fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen under den angivne listebetegnelse, har fortrinsret til at anvende denne listebetegnelse.
Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1, har en kandidatliste, der ved det seneste valg var opstillet under den angivne listebetegnelse til valget, og hvor mindst halvdelen af kandidatlistens tidligere opstillede kandidater genopstiller til valget, fortrinsret til at anvende den angivne listebetegnelse.
Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1 og 2, går en tidligere indleveret kandidatliste forud for en senere indleveret kandidatliste. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1-3, foretager Valgbestyrelsen lodtrækning.
Ovenstående finder tilsvarende anvendelse, hvis der er nærliggende risiko for forveksling mellem listebetegnelsen for flere indleverede kandidatlister.
Indlevering af kandidatlister
Hvis partiet i forvejen er valgt ind i kommunalbestyrelsen og ansøger om at blive fritaget for kravet om stillere, kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 2. september 2025 og skal afleveres senest tirsdag den 16. september 2025 kl. 12.
Hvis man stiller op på en ny liste eller en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget fra krav om stillere (eller ikke ønsker at blive fritaget for at gøre brug af stillere), kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 16. september 2025 og skal afleveres senest tirsdag den 30. september 2021 kl. 12.
Datoerne for begge afleveringsfrister vil blive annonceret i den lokale avis.
Kontrol af kandidatlister
Alle oplysninger på kandidatlisterne om kandidater og stillere kontrolleres, når listen er indleveret.
Valgbestyrelsen får alle kandidatlisterne forelagt på et valgbestyrelsesmøde.
Hvis man har indleveret og fået godkendt sin kandidatliste på det pågældende valgbestyrelsesmøde, vil kandidatlistens kontaktperson modtage meddelelse herom via digital post. Her vil oplysning om tildeling af kandidatlistens bogstavbetegnelse ligeledes fremgå.
Hvis der er mangler på kandidatlisten, meddeles disse til kandidatslistens kontaktperson senest lørdag 4. oktober 2025. Disse mangler skal herefter berigtiges eller en ny kandidatliste skal indleveres senest mandag den 6. oktober 2025, kl. 12.00.
Orientering om behandling af personoplysninger for kandidater
Du kan læse mere om Lemvig Kommune behandling af dine personoplysninger i forbindelse med, at du har underskrevet dig som kandidat på en kandidatlister til kommunalvalget den 18. november 2025.