
Lemvig Kommune er landets tredjebedste, når det gælder ældres tilfredshed med hjemmehjæl-pen. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse fra Danmarks Statistik, udarbejdet for Ældre-ministeriet.
I undersøgelsen har mere end 53.000 hjemmehjælpsmodtagere på landsplan givet deres vurdering af hjælpen. I Lemvig Kommune blev 513 hjemmehjælpsmodtagere inviteret til at deltage i undersøgelsen, og 226 personer har gennemført spørgeskemaet, det giver en svarprocent på 44% hvilket ligger over landsgennemsnittet på 43%.
Resultatet viser, at hele 88 procent tilfredse eller meget tilfredse med hjemmehjælpen i Lemvig Kommune. Det giver kommunen en gennemsnitlig tilfredshed på 4,2 på en skala fra 1 til 5 – markant over landsgennemsnittet på 4,0.
– Det er et kæmpe skulderklap til vores dygtige medarbejdere i hjemmeplejen. De gør en forskel hver eneste dag, og det glæder os, at borgerne oplever hjælpen som både tryg, værdig og fleksibel, siger Pia Ulv Helleland, Direktør for Social og Sundhed – Arbejdsmarked og Integration i Lemvig Kommune.
Undersøgelsen viser også, at borgerne i Lemvig Kommune oplever høj tryghed ved medarbejderne, god kontinuitet i hjælpen og stor tilfredshed med den personlige pleje og hjælpen til hverdagens aktiviteter.
Ny teknologi i hjemmeplejen
Som en del af udviklingen på området har Lemvig Kommune som den første i landet taget AI-baseret planlægning i brug i hjemmeplejen. Teknologien hjælper med at planlægge ruter og opgaver mere effektivt og kan frigive tid til omsorg og nærvær.
Implementering af appen til AI-baseret planlægning giver medarbejderne bedre muligheder for at imødekomme borgernes behov, og muliggør at borgerne møder de samme sundhedsarbejdere oftere end tidligere – generelt skaber den mere tid til nærvær og omsorg i dagligdagen.
Bag om undersøgelsen
Undersøgelsen er den første landsdækkende af sin slags og skal fremover gennemføres hvert andet år. Alle hjemmehjælpsmodtagere i Danmark over 67 år har fået mulighed for at deltage. Data er indsamlet af Danmarks Statistik i perioden november 2024 til februar 2025.
Resultaterne skal give både borgere, pårørende og kommuner et klart billede af kvaliteten i hjemmehjælpen og understøtte det fremtidige arbejde med at sikre høj kvalitet og tryghed i ældreplejen.