En lang række udvalgspolitikere og ledere fra Struer, Lemvig og Holstebro kommuner var i dag samlet i Gråkjær Arena i Holstebro til fælles temadag.
Formålet var gensidig inspiration og erfaringsudveksling i forhold til opgaven med at skabe stærke børnefællesskaber og lykkes med, at flere børn får mulighed for at indgå i de almene fællesskaber ved at styrke den almene pædagogik ind i børnefællesskabet.
Professor Thomas Nordahl fra Høgskolen Innlandet i Norge stod for dagens oplæg, hvor han præsenterede forskningsmæssige perspektiver på, hvordan man kan arbejde målrettet med at kvalificere dagtilbuds og skolers praksis.
Thomas Nordahl er tilknyttet Lillehammer Kommune, hvor man har arbejdet med at skabe en stærk fællesskabende pædagogik, der øger læring og trivsel i den kommunale grundskole uden at ekskludere elever til specialskoler og specialklasser.
Martin Bang Madsen, Fagchef for Center for Læring i Lemvig Kommune hæftede sig ved særligt en anbefaling fra Thomas Nordahl:
- Thomas Nordahl anbefaler, at vi i højere grad flytter opmærksomheden fra den enkeltes rettigheder til at fokusere mere på udviklingen af vores almene fællesskaber. Det er kvaliteten af vores almene skoler og dagtilbud, vi skal have i fokus.