Kommunalbestyrelsen vedtog på mødet den 30. marts 2022 følgende:
Der er gennemført miljøscreening af tillæg nr. 4 jf. § 10 i lov om planer og projekter. Og det blev vedtaget, at der ikke laves miljøvurdering af kommuneplantillæg nr. 4.
Endelig blev det vedtaget, at ejere i de 3 lokalplanområder orienteres om forslaget med en forklaring om baggrunden og det forhold, at arealerne efter endt 8-ugers høring og samtidig med endelig vedtagelse af tillægget, vil ændre zonestatus fra sommerhusområde til landzone og at der samtidig med den efterfølgende og endelige vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 4 meddeles tilladelse jf. § 45 i Planloven til ændring af zonestatus.
Planens betydning for den efterfølgende administration. Med efterfølgende ophævelse af status for de 3 områder fra sommerhusområde til landzoneområde, kræver eventuelle anlæg og ændringer i brug og udnyttelse af arealerne en landzonetilladelse, hvor de tidligere er reguleret jf. bestemmelserne i gældende lokalplaner nr. 25, 89 og 16.
Planens indhold
Jf. bekendtgørelse nr. 952 af 16. september 2019, kan en række kommuner udtage områder fra planlagte sommerhusområder og udlægge nye sommerhusområder inden for Kystnærhedszonen.
Inden der kan udlægges nye sommerhusområder ved Gjellerodde 11,7 ha, Løkkevej øst i Trans 9,3 ha og Vejlby Midt 1,1 ha - skal der udtages arealer i allerede planlagte og udlagte sommerhusområder.
Jf. bekendtgørelsen udtages 12,3 ha fra Ferring Strand, 6,2 ha fra Harpøt Bæk ved Nissum Fjord og 6 ha fra Vejlby Klit.
Sagen løses ved, at de udtagne områder fra Ferring Strand, Harpøt Bæk ved Nissum Fjord og Vejlby Klit i et kommuneplantillæg får ændret zonestatus fra sommerhusområder til landzone.
Det betyder også, at området udgår af de vedtagne lokalplaner, og fremadrettet skal administreres via Planlovens landzonebestemmelser.
Samtidig med ændring af zonestatus fra sommerhusområde til landzone, skal der også meddeles tilladelse til zoneændring jf. § 45 i Planloven. Beslutning kan først træffes endelig, efter af ejerne af de berørte arealer har haft lejlighed til at fremsætte bemærkninger med en frist på mindst 8 uger.
Det kræver også kommuneplantillæg at udlægge nye sommerhusområder. De nye tillæg til kommuneplan i den forbindelse, vil først blive udarbejdet samtidig med forslag til nye lokalplaner, så planerne kan bekendtgøres og annonceres samtidig.
Miljøscreening af forslag til kommuneplantillæg nr. 4
Der er i forbindelse med forslag til kommuneplantillægget lavet en miljøscreeningen for miljøvurdering af forslag til tillæg nr. 4 til Lemvig Kommuneplan 2021-33.
Kommunalbestyrelsen har i forbindelse med vedtagelse af forslaget jf. § 10 i bekendtgørelse af lov nr. 973 af 25. juni 2020, om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter samtidig vedtaget, at planen ikke er omfatte af kravet om miljøvurdering (VVM-pligt).
Høringsperiode
Høringsperioden er på 8 uger fra fredag den 6. april til fredag den 1. juni 2022.
Eventuelle bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag skal være skriftlige og sendes via mail til teknik@lemvig.dk eller som fysisk post til Lemvig Kommune, Teknik & Miljø, Rådhusgade 2, 7620 Lemvig.
Bemærkninger til forslag skal være kommunen i hænde senest fredag den 1. juni 2022
Retsvirkninger
I henhold til Planlovens § 24 (LBK nr. 287 af 16/04/2018) skal der i forbindelse med kommuneplanforslaget oplyses om reglerne i Planlovens § 12 stk. 2 og 3.
I henhold til stk. 2 kan byrådet inden for byzoner og her sommerhusområder modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.
I henhold til stk. 3 kan byrådet inde for byzoner og sommerhusområder modsætte sig opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med bestemmelser i kommuneplanens rammedel. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.
Klagevejledning
Afgørelsen om, at der ikke skal foretages miljøvurdering af planen, kan påklages til Planklagenævnet. Klageberettiget er enhver med retlig interesse i sagens udfald samt landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø eller varetagelse af brugerinteresser inden for arealanvendelse.
Evt. klage er indgivet, når du har indsendt den til Planklagenævnet og du har indbetalt et gebyr. Gebyrets størrelse samt en klagevejledning fremgår af hjemmesiden: www.nævneneshus.dk
Klagen skal være indgivet inden 4 uger efter den offentlige bekendtgørelse af afgørelsen. Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter modtagelsen af afgørelsen.
Du kan, hvis særlige forhold taler for det, anmode Planklagenævnet om fritagelse for at bruge klageportalen. Det gør du ved at sende en begrundet anmodning til kommunen, der har truffet afgørelsen i sagen. Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Du kan læse mere om klageadgang på Nævnenes Hus´ hjemmeside.